مقالات

چگونگی نگهداری فرش دستباف

نگهداری فرش دستباف - فرش راین

نگهداری فرش دستباف در منزل یک مساله مهم است که بعضی از خانم های خانه دار به خصوص نوعروسان دغدغه آن را دارند. در این مطلب از سایت فرش راین قصد داریم که در مورد نگهداری از فرش دستباف راه کارهایی ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

نگهداری فرش دستباف

فرش دستباف را هر جایی پهن نکنید!

یکی از مهم‌ترین رازهای بالا رفتن کیفیت در نگهداری از فرش دستباف، توجه به سطحی است که قرار است این هنر ارزنده صنایع دستی، روی آن پهن شود. این سطح باید تمیز و بدون خاک باشد و حتماً خبری از نم و رطوبت در آن نباشد. همچنین تماس فرش با سطوح گچی و آهکی، کیفیت و طول عمر آن را به خطر می‌اندازد.

جاروبرقی کشیدن فرش دستباف

نظافت فرش از نظر گرد و خاک و آشغال کنترل شده و در صورت لزوم با استفاده از جاروبرقی ساده (بدون برس) آن را جارو کنید. توجه کنید هر قد فرش کمتر جارو شود، عمر آن بیشتر خواهد بود بنابراین فقط در مواقع لزوم این کار انجام شود.

نگهداری فرش دستباف - فرش راین

برای نگهداری فرش دستباف هرگز فرش را تا نکنید!

اگر قصد جمع کردن فرش را دارید، هرگز آن را تا نکنید. بهترین روش در جمع کردن فرش، لول کردن آن است تا بافت آن نشکند و تار و پودش صدمه نخورد. این نکته مهم، در موارد نگهداری از فرش دستباف و ماشینی که تراکم بالایی دارند، مشترک است.

نگهداری از فرش دستباف و جلوگیری از بید زدن آن

جلوگیری از بید زدن فرش از مهم ترین اقدامات در نگهداری فرش دستبافت است.یکی از خطرناک ترین و بزرگترین حشراتی که می تواند به فرش دستباف شما آسیب برساند، بید می باشد.
راهکاری که در گذشته برای از بین بردن بید و تخم های این حشره در فرش دستباف در نظر گرفته شده بود، استفاده از تنباکو و توتون در زیر فرش بوده است. اما این روش به مرور زمان باعث تغییر رنگ قسمت های روشن فرش می شد و باعث شد که کم کم از استفاده از توتون و تنباکو خودداری کنند.

نگداری از فرش دستباف - فرش راین

امروزه از مواد دیگری مانند کاغذ روزنامه، فلفل، کلر، کافور و نفتالین استفاده می‌شود. در بین این مواد مؤثرترین آنها نفتالین است و طرز استفاده از آن به این صورت می باشد که قبل از لوله کردن فرش دستباف یک پارچه تمیز و ترجیحاً سفید را روی قالی پهن کرده و سپس نفتالین پودر شده را روی آن می پاشند و در انتها فرش را لوله می کنند. در مرحله آخر برای اینکه بیشترین تأثیر مثبت نفتالین را احساس کنید باید آن را درون یک بسته بندی نایلون قرار دهید تا گاز انتشار یافته از نفتالین در اطراف قالی بماند و از آن در برابر بید محافظت کند.

شستن فرش دستباف

فرش در طول زمان استفاده باید شستشو گردد. روشویی فرش با هر نوع شامپو یا هرگونه ماشین شست و شو به عنوان خشک شویی با توجه به نفوذ مواد شوینده به داخل فرش و اختلاط آن با گرد و غبار داخل فرش باعث پوسیدگی چله ها شده و عدم دوام فرش را در پی خواهد داشت. تبلیغاتی که در این مورد در مورد شامپوهای فرش می شود واقعیت ندارد.

نگهداری از فرش دستباف - فرش راین
در صورتیکه خودتان در نظر دارید فرش را شستشو کنید، اول آنرا کاملا تکان داده و گرد و غبار آنرا بگیرید و بعد شستشو را شروع کنید.

نگهداری از فرش دستباف در مقابل رطوبت

آب بهترین دوست و بدترین دشمن فرش است. آب بهترین وسیله برای تمیز کردن فرش و لکه برداری جزیی فرش های پشمی با رنگ ثابت است. اما ول کردن فرش به صورت مرطوب برای هر فرشی خطرناک است. حتی فرش هایی با رنگ ثابت بالا در صورت مرطوب ماندن ممکن است رنگ پس بدهند.
اما این به معنای ترس از استفاده از فرش دستباف در محیط های در معرض آب مثل سرویس بهداشتی یا آشپزخانه نیس هیچ جای نگرانی نیست! فقط اگر فرش خیس شد، سریع آن را خشک کنید. میتوان آن را در هوای آزاد پهن کرده تا خشک شود یا اگر هوا سرد بود، میتوان از سشوار استفاده کرد. اگر فرش خیلی خیس شده است، بهتر است در هنگام خشک کردن قسمت مرطوب را در خلاف جهت خواب فرش شانه کرد.

نگهداری فرش دستباف - فرش راین

جزئیات دکوراسیون فرش دستباف برای حفظ کیفیت آن

چگونگی چیدمان فرش دستباف در حفظ کیفیت آن بسیار مهم است. به‌عنوان مثال هرگز فرش نباید به زیر پایه‌های مبل، میز یا بوفه برود. این نوع چیدمان به تار و پود آن صدمه می‌زند و تنها شامل فرش‌های دستباف نمی‌شود. اصطکاک فرش با هر بار باز و بسته شدن در نیز، به‌مرور زمان آسیب‌رسان خواهد بود و باید به این موضوع توجه بسیاری کرد.

تعویض جهت فرش دستباف و در اصطلاح و سر و ته کردن آن، سبب می‌شود که اگر قسمتی از فرش بیشتر در معرض پاخوردگی است، بتوان از فرسایش بالای آن جلوگیری کرد.

 

مقالات مرتبط:

رجشمار فرش دستباف چیست؟

پرداخت فرش چیست؟

آشنایی با حاشیه فرش های دستباف

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *