عمومی

بهترین نخ برای تابلو فرش

انتخاب نخ مناسب برای بافت تابلو فرش اهمیت بسیاری دارد. بنا به نوع تابلو فرشی که می‌خواهید ببافید و نوع ظاهر و جلوه‌ای که برای تابلوفرش خود متصور هستید، باید نخ مناسب را برای تابلو فرش اتخاب کنید. انتخاب بهترین نخ برای تابلوفرش به سلیقه بافنده نیز بستگی دارد و هر بافنده با توجه به نوع جنس، شفافیت، رنگ و دیگر ویژگی‌های نخ، انتخاب خود را انجام می‌دهد. در این مقاله در مورد ویژگی‌های نخ‌های مورد استفاده در بافت تابلوفرش توضیحاتی ارائه می‌شود و نقش هر کدام از این ویژگی‌ها برای انتخاب بهترین نخ برای تابلو فرش بررسی می‌شود.

انواع نخ تابلو فرش

طیف گسترده‌ای از نخ‌ها برای بافت تابلوفرش مورد استفاده قرار می‌گیرند. نخ‌های موجود در بازار برای بافت تابلوفرش به دو دسته ترکیبی و غیر ترکیبی تقسیم‌‌بندی می‌شوند. نخ‌های غیر ترکیبی یکدست هستند و از نوع و جنس واحد تشکیل شده‌اند. نخ‌هایی مانند نخ‌های ابریشم، پنبه، پشم، ویسکوز و اکریلیک در دسته نخ‌های غیر ترکیبی قرار می‌گیرند.

نخ برای تابلو فرش

نخ‌های ترکیبی، مخلوطی از دو یا چند الیاف هستند و ساختار جدید با ویژگی‌های جدید دارند. برای تشکیل الیاف ترکیبی، الیاف‌های با ضخامت‌ها و رنگ‌های مختلف با یکدیگر ترکیب می‌شوند. نخ‌های ترکیبی استحکام و دوام بالایی دارند.

در ادامه بعضی از نخ‌های ترکیبی و غیرترکیبی برای بافت تابلوفرش معرفی می‌شوند و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نخ ابریشم برای بافت تابلو فرش

ابریشم دو نوع طبیعی و مصنوعی دارد. ابریشم مصنوعی برای بافت فرش خیلی مناسب نیست. بافت فرش با استفاده از نخ ابریشمی طبیعی ظرافت‌های خاص خود را دارد و باید انرژی زیادی برای بافت تابلوفرش با نخ ابریشمی گذاشته شود. تابلو فرش‌های ابریشمی زیبایی زیادی دارند و گران قیمت هستند.

نخ ابریشم برای تابلو فرش

از ابریشم برای جلوه دادن و برجسته نشان دادن طرح‌ها و نقش‌های فرش نیز استفاده می‌شوند. پس می‌توانید از ابریشم صرفا برای تزئین تابلو فرشتان استفاده کنید. اگر حوصله کار دقیق و کنار آمدن با ظرافت‌های تابلو فرش‌های ابریشمی را دارید، استفاده از نخ‌های ابریشمی برای بافت تابلو فرش انتخاب مناسبی است. البته با توجه به قیمت بالای تابلو فرش‌های ابریشمی، زحماتتان بدون نتیجه نمی‌ماند.

نخ پنبه ‌ای

الیاف پنبه‌ای در قالی بافی بسیار مورد استفاده در قرار می‌گیرند. یکی از ویژگی‌های الیاف پنبه‌ای این است که فرش‌هایی که با الیاف پنبه‌ای بافته شده‌اند، کمتر بید می‌زنند و اگر هم بید به این فرش‌ها بزند، پرز و یا گوشت فرش را از بین می‌برد و در فرش سوارخ ایجاد نمی‌کند. از مزایای الیاف پنبه‌ای می‌توان به این موارد اشاره کرد که فرش‌های بافته شده با نخ‌های پنبه‌ای شکل اولیه خود را حفظ می‌کنند و خاصیت ارتجاعی ندارند. هم‌چنین الیاف پنبه‌ای به راحتی قابل شست و شو هستند و پس از شست و شو شکل و رنگ خود را حفظ می‌کنند.

نخ پنبه ای برای تابلو فرش

اگر این ویژگی‌ها برای تابلو فرشی که می خواهید ببافید مهم است، نخ پنبه‌ای می‌تواند جزء گزینه‌هایتان برای انتخاب بهترین نخ برای تابلو فرش شماست.

کرک 

کرک‌ها نیز برای بافت تابلوفرش مورد استفاده قرار بگیرند. از کرک می‌توان برای بافت قالی‌های ظریف استفاده کرد. البته کرک‌ها نسبتا گران قیمت هستند. با کرک می‌توانید تابلو فرش‌های ظریف ببافید و آن را با قیمت بالا به فروش برسانید. البته محاسبه کنید که می‌توانید از پس هزینه‌های خرید کرک برای بافت تابلوفرش برآیید یا خیر.

نخ‌ های پشمی برای بافت تابلو فرش

نخ پشمی برای تابلو فرش

رایج‌ترین نخ در صنعت فرش، نخ‌های پشمی هستند. نخ‌های پشمی همان طور که از اسمشان مشخص است از پشم گوسفند به دست می‌آیند. پشم گوسفندان ایرانی ضخامت زیادی دارند و مستحکم هستند. استفاده از نخ‌های پشمی که از پشم گوشفندان ایرانی حاصل شده‌اند، در تابلو فرشتان باعث می‌شود تابلوفرش مستحکم و با دوامی داشته باشید. اگر عامل استحکام برای تابلو فرشتان اهمیت دارد، می‌توانید نخ‌های پشمی را به‌ عنوان گزینه‌ای برای بافت تابلو فرشتان در نظر بگیرید.

نخ ترکیبی پنبه-پلی ‌استر

تا کنون نخ‌های غیر ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت. در پایان یک نوع نخ ترکیبی معرفی می‌شود. نخ ترکیبی پنبه-پلی‌استر ترکیبی از پنبه و پلی استر با نسبت‌های 65 درصد پنبه و 35 درصد پلی‌استر یا نسبت برابر 50-50 پنبه و پلی‌استر هستند. این نخ‌ها محکم هستند، آب نمی‌روند و تغییر شکل نمی‌دهند. ولی نکته‌ای که در مورد این نخ‌های ترکیبی وجود دارد این است که این نخ‌ها برای بافت فرش و تابلوفرش مناسب نیستند و بیشتر در صنعت نساجی به کار می‌روند.

پس بهتر است این گزینه را از لیست نخ‌های کاندید برای بافت تابلو فرشتان خط بزنید!

سخن پایانی

هر کس ملاک‌های خاصی برای تابلو فرشی که می‌خواهد ببافد، دارد. برای یک نفر ظاهر تابلوفرش اهمیت بالایی دارد و برای فرد دیگر استحکام و دوام تابلوفرش مهم‌تر است. هم‌چنین هر کس حوصله و تحمل مشخصی در بافت تابلوفرش دارد. تمامی این موارد در انتخاب بهترین نخ برای تابلوفرش تاثیرگذار هستند. پس از بررسی همه نخ‌های مناسب برای بافت تابلوفرش و پس از این که تکلیفتان را با تابلو فرشی که می‌خواهید ببافید، مشخص کردید، بهترین نخ را برای بافت تابلوفرش انتخاب کنید. امیدواریم بهترین انتخاب را داشته باشید.

برای سفارش نخ ها و نقشه های فرش راین به صفحه نخ و نقشه فرش راین مراجعه کنید و سوپرایز شوید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *