عمومی

آموزش بافتن تابلو فرش در منزل

آموزش بافتن تابلو فرش در مزل

در شرایطی که با ویروس کرونا مواجه هستیم، بسیاری از مشاغل به‌صورت دورکاری انجام می‌شوند و خانه به عنوان محل کار اصلی بسیاری از مشاغل در نظر گرفته می‌شود. اگر می‌خواهید برای خودتان شغلی ایجاد کنید، می توانید به کار کردن در منزل فکر کنید و علاوه بر حفاظت از خود در برابر خطرات همه‌گیری این ویروس، هزینه‌های زمانی و مالی رفت و آمد را به صفر برسانید. در این مقاله به نکاتی در مورد بافتن تابلو فرش اشاره می‌شود که توجه به آن‌ها می‌تواند در بافت تابلو فرش شما کمک کند.

با قدرت شروع کنید

یکی از مشاغل پردرآمد خانگی که شغلی هنری محسوب می‌شود، بافتن تابلو فرش است. برای این که بتوانید نقشه تابلو فرش را به درستی پیاده کنید باید اصول بافت تابلو فرش را در نظر بگیرید. اگر می خواهید، نتیجه کارتان یک تابلو فرش شکیل و جذاب باشد، باید به نکاتی در هنگام بافتن توجه کنید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره می‌شود.

برای شروع بافت تابلوفرش باید زیرساخت‌های لازم برای شروع کار را به درستی فراهم کنید. توجه داشته باشید که خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج!

برپا کردن یک دار قالی سالم برای بافتن تابلو فرش

اولین نکته‌ای که باید در بافت تابلو فرش به آن توجه کنید، استفاده از دار قالی سالم و بدون نقص است. دار قالی زیربنای اصلی کار شما برای بافت تابلوفرش است. با انتخاب یک دار قالی سالم و مناسب، از بروز مشکلات بسیار در طول بافت تابلو فرش پیشگیری کنید.

دار قالی - فرش راین

در برپا کردن دار قالی توجه داشته باشید:

  • راست‌روها و تیرک‌های سر و زیر دار باید مقاوم باشند تا خم نشوند یا نشکنند.
  • باید پیچ‌های مناسب در محل اتصالات دار استفاده شوند. این پیچ‌ها باید روغن‌کاری و روان شده باشند.
  • تیرک‌های دار قالی باید کاملا عمود بر زمین باشند و لق نزنند.
  • محل نشستن بافنده باید مناسب باشد و برای راحتی و سلامت بافنده مشکل ایجاد نکند.
  • در تمامی مراحل نصب دار قالی باید تمامی موارد ایمنی را رعایت کنید و از تجهیزات مناسب استفاده کنید تا دچار صدمه نشوید.

انجام چله‌ کشی درست و یک‌دست در بافتن تابلو فرش

چله‌ کشی نیز از کارهای زیربنایی برای بافتن تابلو فرش است که اهمیت بسیاری دارد. چله‌کشی دشواری‌های خاص خود را دارد و انجام این کار برای افراد کم‌تجربه سخت است. با توجه به حساسیت و اهمیتی که چله‌ کشی در بافت تابلو فرش دارد، مسئولیت انجام این کار را به متخصص این کار بسپارید.

چله‌ کشی باید دقیقا در وسط دار قالی انجام شود و حالت تقارن به وجود آورد. این کار باعث می شود سنگینی چله‌ها به یک سمت منتقل نشود. هم‌چنین کشش نخ‌ها در کل عرض دار باید به صورت یکنواخت و مساوی انجام شود. انجام چله کشی بدون وقفه موجب می شود تا احتمال وجود خطا در این زمینه کاهش پیدا کند.

انجام پودکشی صحیح

پس از پایان چله‌کشی، مراحل مقدماتی بافت تابلو فرش شروع می شود. یکی از مراحل مهم در بافت تابلوفرش، پودکشی پودهای ضخیم و نازک است. انجام پودکشی به شیوه‌های فارسی و ترکی مرسوم است. در شیوه فارسی از انگشتان دست برای رد کردن پود ضخیم استفاده می‌شود در حالی که در شیوه ترکی، این کار با استفاده از سیخ پودکشی صورت می‌گیرد.

پودکشی تابلو فرش - فرش راین

پود نازک همه چله‌ها را دور می‌زند و تارهای زیر و روی چله را مرتب می‌کند و باعث استحکام تابلوفرش می‌شود. پودکشی ضخیم و نازک باید با دقت بالا انجام شود تا تابلو فرش ساختار درستی پیدا کند.

تنظیم دقیق ارتقاع تابلو فرش

در شروع کار ارتفاع مناسب را برای تابلو فرش در نظر بگیرید تا در ادامه دچار مشکل نشوید. ارتفاع فرش باید در طول بافت تابلوفرش، به طور معمول هر 20 رج یکبار، کنترل و بازتنظیم شود. پس از تعیین ارتفاع مناسب در ابتدای کار، در طول بافتن تابلو فرش مدام این ارتفاع را کنترل کنید و از استانداردهای اولیه خارج نشوید.


نکات مهم در بافتن تابلو فرش

بافت تابلوفرش و یا هر نوع فرش، قلق‌ها و تکنیک‌هایی دارد. برخی از آنها عبارتند از:

  • پایین زدگی بافت شما می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:
  • کوبیدن بیش از حد یا محکم دفه
  • سفت کردن بیش از حد چله‌ها
  • کم بودن تراکم چله‌ها
  • استفاده نامرتب از پودهای ضخیم و نازک در هر رج
  • بالا زدگی بافت شما می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:
  • کوبیدن کمتر از حد استاندارد یا بدون شدت کافی دفه
  • شل بودن چله‌ها
  • زیاد بودن تراکم چله‌ها
  • کشیدن بسیار سفت و خشک پود نازک
  • برای این که با مشکل کم آوردن نخ مواجه نشوید، در بافت تابلو فرش گره‌های استاندارد با طول 3 سانتی‌متر بزنید.
  • همواره فرش را از روی نقشه ببافید. اگر فرش را بدون اندازه گیری دقیق ببافید، تابلو فرشتان دچار بالازدگی و پایین‌زدگی می‌شود.
  • اگر تراکم تارهای چله در عرض تابلوفرش یکنواخت نباشد، به دلیل فشردگی و تراکم زیاد، تابلو فرش بالا می‌زند.
  • اگر میزان کشش چله‌ها در عرض تابلو فرش یکنواخت نباشد، در امتداد رج‌های تابلو فرشتان پستی و بلندی ایجاد می‌شود.

سخن پایانی

اگر بتوانید یک تابلوفرش زیبا ببافید، می‌توانید درآمد بسیاری از فروش آن کسب کنید. ولی این کار سختی‌ها و قلق‌های خاص خود را دارد. قبل از اقدام برای بافت تابلوفرش باید آموزش‌های لازم را ببینید و تا حدی با چم و خم کار آشنا شوید. در ادامه ویدئوهایی قرار داده شده است که برخی از مراحل بافت تابلو فرش را نشان می‌دهد.

اگر تصمیم به شروع بافت تابوفرش گرفتید، از نخ و نقشه های ما غافل نشوید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *