عمومی

انواع نخ ابریشم، ویژگی ها،کاربرد، مقایسه و خرید

ابریشم به لطافت، شفافیت و زیبایی شهره است. هیچ قالی‌بافی نیست که عشق و علاقه خود را نسبت به این نخ، انکار کند! با این که زیبایی و جذابیت نخ‌های ابریشم، ویژگی‌ای است که سایر مشخصات این نخ‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، نباید از ویژگی‌های دیگر نخ ابریشمی غافل شد.

در این مقاله در مورد ویژگی‌های مختلف نخ ابریشم، کاربرد ابریشم، انواع و مضرات نخ های ابریشم توضیحاتی ارائه می‌شود. می‌دانید که ابریشم مصنوعی نیز وجود دارد ولی در این مقاله درباره‌ی ابریشم طبیعی، نکاتی ارائه می‌شود. بهتر شناختن این نخ‌ها موجب می‌شود که  برای انتخاب این نخ برای بافتن آثار هنریتان بهتر تصمیم بگیرید.

نخ ابریشم چه ویژگی ‌هایی دارد؟

ابریشم نوعی الیاف طبیعی از جنس پروتئین است. نیا به توضیح نیست که این الیاف از پیله کرم ابریشم به دست می‌آید. نکته هیجان‌انگیز دیگری که در مورد ابریشم وجود دارد این است که ابریشم قوی‌ترین بافت دنیاست.

نخ های ابریشمی ثبات رنگ بالا و مقاومت زیادی در برابر ساییده شدن دارند. هم‌چنین محصولاتی که با نخ ابریشم بافته می‌شوند، پس از شستشو به آبرفتگی دچار نمی‌شوند. در مورد درخشندگی ابریشم هم که نیازی به توضیحات اضافه‌ای نیست. ابریشم درخشان‌ترین نخ برای بافت قالی است.

نخ ابریشم چه ویژگی ‌هایی دارد؟

از دیگر ویژگی‌های ابریشم می‌توان به استحکام و طول عمر بالا، خاصیت کشسانی یا ارتجاعی مناسب، مقاومت در برابر بید و آتش و سفیدی بودن رنگش اشاره کرد. رنگ سفید نخ ابریشمی موجب می‌شود که بتوان این نخ را با هر رنگی، مورد رنگرزی قرار داد. البته همه این ویژگی‌های جذاب هزینه‌بر است! نخ های ابریشمی از گران‌ترین نخ‌ها هستند. اگر بحث رنگ‌ها در فرش برای تان جالب است پیشنهاد می‌کنیم مقاله هر رنگ در فرش چه معنایی دارد؟ را نیز بخوانید.

 

کاربرد نخ ابریشمی

نخ های ابریشم در بافت قالی و قالیچه، تابلو فرش، گلیم و پارچه‌های لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. نخ ‌های ابریشم در هنرهای قلاب بافی، چرم دوزی، گیپور بافی و انواع رو دوزی‌ها نیز کاربرد دارند.

کاربرد نخ ابریشم

از آن جایی که نخ ابریشمی نمی‌تواند گرما را از خود عبور دهد، از نخ ‌های ابریشم برای دوخت پارچه و لباس‌های زمستانی استفاده می‌شود. البته نخ‌های ابریشم برای دوخت لباس‌های غیر زمستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع نخ‌های ابریشم

ابریشم در انواع مختلف دسته‌بندی می‌شود. در ادامه، چند نوع از انواع نخ های ابریشم معرفی می‌شوند.

  • ابریشم توت: این نوع ابریشم یکی از ارزان‌ترین انواع ابریشم است. ابریشم توت مثل همه ابریشم‌ها، با دوام، قوی و نرم است.
  • ابریشم اری: برای تولید این نوع ابریشم، نیازی به از بین بردن کرم‌های ابریشم نیست. به همین دلیل، این نوع ابریشم به ابریشم صلح معروف است. پارچه ابریشم اری سنگین است و از ابریشم توت بادوام‌تر است.
  • ابریشم تاسار: این ابریشم از نوع ابریشم وحشی است و توسط کرم‌های ابریشم بومی هندی تولید می‌شود. البته این کرم‌های ابریشم در کشور ژاپن نیز پیدا می‌شوند. نکته خاصی که در مودر ابریشم تاسار وجود دارد این است که این نوع ابریشم سبزرنگ است.
  • ابریشم عنکبوت: این نوع ابریشم به جای کرم ابریشم از عنکبوت به دست می‌آید. تولید ابریشم عنکبوت بسیار گران از آب در می‌آید و توجیه اقتصادی ندارد. از ابریشم عنکبوت برای ساخت جلیقه ضد گلوله، تلسکوپ، میکروسکوپ و محصولات صنعتی دیگر استفاده می‌شود.
  • ابریشم موگا: این نوع ابریشم در بخش‌هایی از هندوستان تولید می‌شود. کرم‌های ابریشم که این نوع ابریشم را تولید می‌کنند، نیمه اهلی هستند.
  • ابریشم دریا: این ابریشم از صدف‌های بومی دریای مدیترانه حاصل می‌شود. این نوع ابریشم، ابریشم صدفی یا موسل نیز نامیده می‌شود.
  • ابریشم کوان: این ابریشم توسط کرم‌های ابریشم پاسی‌پاسا آتوس تولید می‌شوند. این نوع کرم‌های ابریشم بومی بخش‌هایی از کشورهای یونان، ترکیه و ایتالیا هستند. تغذیه این کرم‌ها از کاج، ارس و بلوط است. امروزه تولید این نوع ابریشم ناچیز است. این ابریشم‌ها برای افزایش قدرت ابریشم‌های دیگر استفاده می‌شود.

نگاه به نخ‌های ابریشم از یک زاویه دیگر

ویژگی‌های ظاهری، استحکام و نرمی، همه چیزهایی نیستند که در مورد نخ‌های ابریشم مهم هستند. تولید ابریشم رسما به معنای کشتن کرم‌های ابریشم است. ممکن است بسیاری از بافندگان فرش و تولیدکنندگان آثار هنری از این موضوع اطلاعاتی نداشته باشند و با آگاهی از این موضوع، نخ مورد نظرشان برای بافت آثار هنری‌شان را تغییر دهند.

نگاه به نخ ابریشم از یک زاویه دیگر

سازمان‌های مدافع حقوق حیوانات با تولید ابریشم مخالف هستند. دلیل این مخالفت این است که طی فرایند تولید ابریشم، کرم‌های ابریشم کشته می‌شوند. در طول سال‌های متمادی، پروانه‌های ابریشم به دلیل اهلی شدن جهش ژنی پیدا کردند. در واقع چون آرواره‌های پروانه‌های بالغ رشد نکرده است، آن‌ها قادر به خوردن نیستند.

جدا از آسیب‌هایی که تولید نخ های ابریشم برای کرم‌های ابریشم و پروانه‌ها دارد، کارگران بسیاری نیز به واسطه تولید ابریشم تحت فشارند. تولید ابریشم در کشورهایی مانند هند و چین، با بهره‌برداری های سودجویانه از کارگران همراه است.

این مسائل برای بسیاری از هنرمندان مهم است و روی تصمیم‌گیری آن‌ها برای انتخاب نخ مناسب برای بافت آثار هنری‌شان تاثیرگذار است.

سخن آخر

یکی از انتخاب‌های مهم برای بافت قالی و آثار هنری دیگر، انتخاب نخ مناسب است. نخ های ابریشم همیشه خود را به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها به رخ می‌کشند. ولی باید به این نکته توجه کنید که استفاده از نخ‌های ابریشم برای بافت اثر هنری مورد نظرتان مناسب است یا خیر؟! زیبایی و جذابیت نخ‌های ابریشمی به این معنا نیست این نخ‌ها لزوما برای بافت هر اثر هنری مناسب هستند. از طرفی نخ های ابریشم گران قیمت هستند و ممکن است بافت محصولی با استفاده از این نخ ها برای شما صرفه اقتصادی نداشته باشد یا توان مالی برای اتمام محصولتان با نخ ابریشمی را نداشته باشید.

پس برای انتخاب نخ مناسب برای بافت آثار هنری خود، مسحور جذابیت ابریشم نشوید و با سنجیدن تمامی جوانب، نخ مورد نظرتان را انتخاب کنید. نخ های فرش راین با تنوع بالا حاضر است که برای بافت صنایع دستی‌تان به شما نخ بدهد! البته گزینه جذاب ارسال رایگان نخ به همه شهرهای کشور را هم فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *