مقالات

انواع نخ برای بافت فرش و تابلو

نخ فرش - فرش راین

در این مقاله از فرش راین می خواهیم شما را با انواع نخ برای بافت فرش و تابلو آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

نخ پشمی 

نخ پشمی از الیاف بدست آمده از پشم کوسفند تهیه میشود که در بافت فرش و تابلوفرش بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. نخ های پشمی، کیفیت گوناگونی دارد. عوامل گوناگون، از نژاد گوسفند گرفته تا زمان چیدن پشم و نحوه ریسیدن نخ در کیفیت پشم دخیل میباشند. هنگام خرید نخ های پشمی باید به کیفت آن بسیار توجه کرد.

نخ پنبه 

الیاف پنبه ای در قالی بافی مورد مصرف زیاد دارند به طوری که تقریباً می توان گفت که تار و پود اکثر فرش های ایران از پنبه می باشد. یکی از امتیازات رشته های پنبه ای نسبت به انواع پشمی آن این است که چون آفت بید به خوردن آن تمایلی ندارد.

لذا فرش هایی که تار و پود آن ها از پنبه می باشد در صورتی که در معرض بید خوردگی قرار گیرند تنها پرز و یا گوشت آن ها از بین می رود و سوراخ و یا حفره ای در آن ایجاد نمی شود و در نتیجه به آسانی می توان طبقه جدیدی از پرز را از طریق گره زدن بر روی شبکه تار و پود فرش که سالم باقی مانده است به وجود آورد.
نخ های پنبه ای نخ هایی هستند که از الیافی که در دانه گیاه پنبه است بدست می آید. پنبه رنگ نشده معمولا سفید است اما گونه های سبز و قهوه ای آن نیز رشد می کنند.

نخ پنبه - فرش راین

چین بزرگترین تولید کننده پنبه بعد از ایالات متحده می باشد. پنبه پس از برداشت، تمیز شده و رنگ می شود و بعد از ریسیدن تبدیل به نخ پنبه می شود. در مقایسه با پشم خاصیت الاستیکی و ارتجاعی ندارد که این خاصیت برای حفظ شکل اولیه آن مزیت محسوب می شود و با شست و شوی بسیار شکل خود را حفظ می کند. الیاف پنبه رنگ خود را حفظ می کنند و به راحتی شسته می شوند.

نخ کرک

کرک یکی از عوامل تشکیل دهنده قالی های ظریف است که قیمت آن ها نیز نسبتاً گران است. کرک به پشم‌های نرمی میگویند که به هنگان شانه کردن بدن حیواناتی مانند گوسفند، بز و شتر به شانه گیر می‌کند و مطمئناً نمی‌توان از آن ها برای قالی بافی و فرش بافی استفاده کرد زیرا بسیار سخت به دست می‌آیند.

با توجه به زیاد بودن قالیچه‌های موجود در بازار که به‌اشتباه به قالیچه‌های کرکی معروف شده اند این اطمینان بیشتر میشود که نمی‌توان از کرک برای این کار استفاده کرد درواقع پشم های ظریف و خارجی‌ای وجود دارند مانند مرینوس که پرز این نوع از فرش ها را تشکیل می‌دهند.

نخ ابریشم

ابریشم را از دورویش می‌توان به دست آورد یکی از این روش‌ها استفاده از پیله کرم ابریشم است و روش دیگر به صورت مصنوعی است. قابل ذکر است که نوع مصنوعی آن اگر به منظور بافت فرش مورد مصرف قرار بگیرد چندان مناسب نیست. الیاف ابریشمی در مقایسه با الیاف پشمی مستحکم تر هستند و از نظر قطر با آن برابر است.
فرشی که با الیاف ابریشمی ساخته می‌شود باید بسیار دقیق و با زحمت بافته شوند. به همین دلیل این دسته از فرش ها بسیار گران قیمت هستند و رج شمار بالایی دارند.
بعضی از اوقات به علت گران بودن فرش های ابریشمی از الیاف ابریشم تنها در بافت قسمت هایی از فرش استفاده می‌کنند که به این قبیل از فرش ها فرش های گل ابریشمی می‌گویند.

نخ ابریشم - فرش راین

پلی استر

الیاف پلی استر از مواد پلیمری به دست می آید. این الیاف علاوه بر درخشندگی و زیبایی خیره کننده مزایای دیگری نیز دارد. بعضی از افراد پلی استر را ابریشم مصنوعی نیز می‌گویند.

قیمت این نوع از الیاف ها نسبت به نخ ابریشم و پشم ارزان تر است و رنگ پذیری بسیار عالی ای دارد در نتیجه تنوع رنگ و زیبایی فرش هایی که با پلی استر بافته میشوند بیشتر است. یکی دیگر از مزایای این نوع فرش ها حالت پیوسته آنها است که موجب می‌شود پرز دهی نداشته باشد.

آکریلیک

فرش های ماشینی ای که در بافت آن ها از الیاف آکریلیک استفاده شده است بسیار شبیه به فرش هایی هستند که با پشم بافته شده اند و قیمت آن ها نسبت به فرش های پشمی پایین تر است.

شباهت فرش های بافته شده با این دو نوع الیاف آنقدر زیاد است که تشخیص این دو نوع فرش از یکدیگر را دشوار کرده است. امتیازی که این نوع از فرش ها دارند این است که خیلی مقاوم هستند و قدرت پوشانندگی بالایی دارند.

این نوع از فرش ها معایبی از جمله پرزدهی دارند همچنین این نوع از فرش ها در برابر سرما و گرما مقاوم نیستند و این موضوع در باره فرش های پشمی این گونه نیست.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *