مقالات آموزشی

5 نکته در مورد انتخاب نقشه فرش دستباف

5 نکته در مورد انتخاب نقشه فرش دستباف

یکی از مراحل مهم در فرایند بافت فرش یا قالی دستباف ، انتخاب نقشه فرش دستباف است. نقشه فرش همیشه جلوی چشمتان است و اگر نقشه را دوست نداشته باشید، بافت قالی برایتان با ناراحتی همراه می‌شود. به جز انتخاب نقشه فرشی که مورد علاقه شما باشد، نکات دیگری نیز در انتخاب نقشه قالی اهمیت دارد که باید به این نکات توجه کنید تا اینکه یک قالی خوب و زیبا ببافید!

اگر در مراحل ابتدایی فرایند بافت فرش دقت کافی را به خرج ندهید، ممکن است در میانه مسیر بافت قالی و یا پس از مشاهده نتیجه نهایی کارتان پشیمان ‌شوید. پس خشت اول را درست بگذارید که بنایتان تا ثریا کج بالا نرود!

نقشه فرش مورد علاقه تان را انتخاب کنید

انتخاب نقشه فرش

علاقه شما در هر کاری اهمیت بالایی دارد. اگر علاقه در کار وجود نداشته باشد، انگیزه‌تان برای کار کم می‌شوید و نمی‌توانید از کارتان لذت ببرید. نقشه قالی نیز همیشه رو به رویتان قرار داد و مدام توی چشم شماست! قالی‌باف همه زحمت‌ها را به جان می‌خرد تا نتیجه کارش را ببیند. اگر طرح نقشه مورد علاقه شما نباشد، انگیزه زیادی برای مشاهده نتیجه کارتان نخواهید داشت.

اگر نقشه فرشی را انتخاب کنید که به طرح آن علاقه نداشته باشید، انگیزه لازم برای برای بافت فرش نخواهید داشت. پس سعی کنید نقشه باب میل خود را انتخاب کنید. البته هر نقشه‌ای که مورد علاقه شما باشد، لزوما برای بافت توسط شما مناسب نیست. بعضی از طرح‌های زیبا پیچیدگی‌های خاصی دارند که برای پیاده‌سازی درست نقشه باید تبحر خاصی در قالی‌بافی داشته باشید.

در انتخاب نقشه فرش دستباف ، توانایی‌ های خود را در نظر بگیرید

همان‌طور که اشاره شد، هر نقشه‌ای توانایی خاصی را در بافندگی می‌طلبد. اگر قصد دارید بافت اولین فرش دستباف خود را شروع کنید و نقشه پیچیده‌ای را انتخاب کنید، پشیمان می‌شوید. توانایی‌های خود را بسنجید و با یک متخصص مشورت کنید. در نهایت نقشه‌ای را مورد علاقه شماست و از پس بافت آن بر می‌آیید، انتخاب کنید.

 از متخصصان خبره کمک بگیرید

فروش فرش

برای این که بدانید بافت فرش طبق هر نقشه چه تکنیک‌ها و توانایی‌های نیاز دارد، با یک متخصص کارکشته مشورت کنید. به محض این که طرح نقشه‌ای را پسندیدید، تصمیمتان را نهایی نکنید. در مورد نقشه‌های انتخابی‌تان و میزان توانایی‌های خود با یک متخصص حوزه قالی‌بافی مشورت کنید و نقشه‌ای را که هم مورد علاقه شماست و هم مورد تایید متخصص است، برای بافت فرش انتخاب کنید.

توجه کنید که متخصص را که برای کمک گرفتن انتخاب می‌کنید واقعا متخصص و خبره باشد. اگر در انتخاب متخصص دقت نکنید و از تخصص بالای فرد مورد نظرتان مطمئن نشوید، مسیر بافت فرش شما به بیراهه می‌رود. پس با اعتماد به یک فرد غیرمتخصص کار خود را خراب نکنید!

فرش راین ارائه دهنده انواع خدمات نخ و نقشه فرش و تابلو فرش، در خدمت شماست، برای دریافت مشاوره تخصصی و نخ و نقشه با ما تماس بگیرید!

در هنگام انتخاب نقشه به فروش فرش هم فکر کنید

 

اگر می‌خواهید فرش دستباف بافته دست خودتان را خودتان استفاده کنید، این نکته را نادیده بگیرید. ولی اگر می‌خواهید فرش دستبافتان را پس از تمام شدن به مشتری بفروشید، باید خواست مشتری را در نظر بگیرید. مشتری‌های داخلی و خارجی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. ابتدا باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید فرش دستباف خود را در داخل ایران به فرش برسانید یا آن را به مشتری‌های خارج از کشور بفروشید. در دوره کنونی و با توجه وضعیت نرخ ارز، اگر بتوانید با مشتریان خارج از کشور ارتباط بگیرید و برای ارسال فرش یا انتقال پول برنامه دارید، فروش قالی دستبافتان به مشتری‌های خارجی برایتان سود بسیاری خواهد داشت.

هر گروه از مشتریان هدف را که انتخاب کردید، باید برای انتخاب نقشه فرش دستباف سلیقه آن‌ها را در نظر بگیرید. در این مرحله باید جستجوهایی انجام دهید و رگ خواب مشتری‌ها را به دست آورید.

 به نقشه‌های فرش راین سری بزنید!

نقشه فرش

نکاتی را که به آن‌ها اشاره شد در نظر داشته باشید و وارد صفحه نخ و نقشه فرش راین بشوید. در این صفحه با طیف گسترده‌ای از نقشه‌های مختلف روبه‌رو می‌شوید. سعی کنید با در نظر داشتن تمامی نکات، نقشه مناسب خود را انتخاب کنید و آن را از هر نقطه ایران رایگان تحویل بگیرید. اگر نقشه مورد نظر خود را پیدا نکردید، حتما این نکته را به دست‌اندرکاران فرش راین تذکر دهید.

سخن پایانی

مرحله انتخاب نقشه فرش را در فرایند بافت قالی ساده نگیرید. ساده‌انگاری این مرحله از بافت قالی می‌تواند باعث شود به جای لذت بردن از بافت فرش ، ناراحتی‌هایی را در هنگام بافت فرش و پس از تمام شدن مرحله بافت و مشاهده نتیجه کار به خود تحمیل کنید.

نکته‌ای را که باید به آن توجه کنید این است که باید در رعایت نکات لازم برای بافت فرش تعادل را رعایت کنید. یعنی نکته‌ای را فدای نکته دیگر نکنید! مثلا طرح نقشه‌ای را انتخاب کنید که مورد پسند مشتری‌های مورد نظرتان باشد ولی خود شما علاقه زیادی به آن نداشته باشد. رعایت تعادل شاید کمی سخت باشد ولی نتایج خوبی برایتان به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *