عمومی

مراحل بافت فرش دستباف

مراحل بافت فرش دستباف

رهسپار شدن شما به این صفحه نشانگر این است که وسوسه شده‌اید که یک قالی یا قالیچه دستباف ببافید. برای این که بتوانید بافت فرش دستباف را شروع کنید باید مراحلی را پشت سر بگذارید. برای آگاهی مراحل بافت فرش دستباف می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید تا دید کلی در مورد این کار پیدا کنید. شاید واقعیت از آن چه فکر می‌کردید، خیلی متفاوت‌تر باشد!

مراحل بافت فرش دستباف را بشناسید

مراحل بافت قالی را می‌توان به صورت‌های مختلف در نظر گرفت. اگر بخواهیم از ابتدای کار به مراحل بافت قالی اشاره کنیم، باید از تهیه مواد اولیه برای بافت قالی دستباف شروع کنیم. مراحل بافت فرش دستباف از ابتدای امر را می‌توان به صورت زیر عنوان کرد:

تهیه مواد اولیه برای بافت فرش دستباف

گام ابتدایی باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد. اگر تصمیم به بافت قالی دستباف دارید، برای تهیه مواد اولیه از افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید. ماده اصلی برای بافت هر نوع قالی، نخ است. بسته به نوع قالی که می‌خواهید ببافید و انتظاری که از ظاهر فرش خود دارید، می‌توانید انواع مختلف نخ را انتخاب کنید. از میان نخ‌هایی که برای بافت قالی دستباف مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به نخ‌های ابریشم، کرک، پشم و پنبه اشاره کرد.

رنگرزی نخ در بافتن فرش دستباف

بردن نخ‌ ها به رنگرزی

پس از آن که نخ‌های مناسب را برای قالی مورد نظرتان تهیه کردید، باید نخ‌هایتان را به رنگ‌های مد نظرتان در بیاورید. برای این کار باید به رنگرز مراجعه کنید. شاید رنگرزی در نگاه اول کار ساده‌ای به نظر برسد ولی این گونه نیست. رنگرزی کاری بسیار حرفه‌ای و تخصصی است.

برای رنگرزی نخ‌های مورد استفاده برای بافت فرش‌های دستباف از رنگزاهای طبیعی استفاده می‌شود. این رنگزاها می‌تواند گیاهی یا جانوری باشد. دو روش برای رنگرزی وجود دارد: روش دندانه دادن و روش رنگرزی گیاهی. البته معمولا قالی‌باف‌ها درگیر مراحل رنگرزی نمی‌شوند ولی بالاخره این مرحله هم بخشی از مراحل به ثمر رسیدن قالی دستباف به حساب می‌آید.

انتخاب نقشه مناسب

بسته به سلیقه شما یا کارفرما و توانایی‌تان باید نقشه مناسب را برای بافت قالی دستباف انتخاب کنید. جدا از زیبایی و ویژگی‌های بصری نقشه، بعضی از نقشه‌ها برای بافت سخت‌تر هستند. اگر نقشه‌ای را انتخاب کنید که نتوانید از پس بافت قالی طبق آن برآیید، یا در میانه مسیر بافت قالی به مشکل می‌خورید یا چیزی که می‌بافید شباهتی به نقشه و الگویتان ندارد!

برای مشاهده طیف گسترده‌ای از نقشه‌های قالی می‌توانید به نخ و نقشه های فرش راین مراجعه کنید.

تهیه ابزار لازم برای بافت فرش دستباف

نخ و نقشه مواد اصلی برای بافت فرش دستباف هستند ولی ابزار دیگری را هم باید برای بافت قالی تهیه کنید. انتخاب دار قالی و ابزار قالی‌بافی مناسب از نکات مهمی است که باید بسیار به آن‌ها توجه کنید. در انتخاب ابزار و وسایل مورد نیاز برای بافت قالی باید به راحتی خود اهمیت دهید. اگر با وسایل قالی‌بافی خود راحت نباشید، ار کار دلزده می‌شوید و از بافت قالی لذت نمی‌برید. این موضوع روی کیفیت کار شما نیز تاثیر می‌گذارد.

برپایی دار قالی یکی از مراحل بافت فرش دستباف

برپایی دار قالی

برپا کردن دار قالی کاری تخصصی است که توسط کارشناس خبره این کار و با دقت انجام انجام شود. اگر بخواهید بافت قالی دستباف را شروع کنید، زمان‌هایی زیادی را در طول روز با دار قالی سر و کار دارید. نصب اشتباه و درست قرار نگرفتن شما پشت دار قالی می‌تواند آسیب‌های جسمی به شما وارد کند.

چله کشی یکی از مراحل بافت فرش دستباف

چله کشی یکی از مراحل ابتدایی مهم قالی بافی است. این کار نیز کاملا تخصصی است و باید توسط متخصص خبره انجام شود. هرگونه اشتباه در چله‌کشی می‌تواند تلاش‌های شما را برای بافت قالی به هدر دهد. چله‌کشی قلق‌ها و تکنیک‌های خاصی دارد که باید متخصص چله‌کشی به آن‌ها توجه کند.

مرحله بافت فرش دستباف

این مرحله دیگر کاملا بستگی به خودتان دارد. این شما هستید که باید ماه‌ها با قالی و دار قالی رفاقت کنید و پس از پایان این همزیستی، نتیجه کارتان را به نمایش بگذارید! ویژگی‌های روحی شما روی کیفیت کارتان تاثیر می‌گذارد. پس اگر واقعا علاقه‌مند به قالی‌بافی هستید، با انرژی و انگیزه به سراغ آن بروید و ناراحتی‌های خود را سر قالی خراب نکنید!

شاید ابتدای قالی‌بافی برایتان مشکل باشد ولی معمولا شروع هر کاری سخت است. با گذشت زمان و کسب تجربه‌های بیشتر در این زمینه، مهارتتان بالاتر می‌رود و سختی‌هایتان برای بافت قالی دستباف کمتر می‌شود.

پرداخت فرش دستباف

پرداخت فرش دستباف یکی از مراحل بافت فرش دستباف

پس از این که مرحله حساس بافت قالی به پایان رسید نوبت به چکش‌کاری‌ها می‌رسد! البته منظور از چکش‌کاری این نیست که با چکش به جان قالی بیفتید بلکه منظور پرداخت و ویرایش قالی است. در این مرحله قالی پرداخت و گره‌زنی می‌شود تا هرچه زودتر به یک قالی کامل، زیبا و مشتری پسند تبدیل شود.

مرحله کز دهی

شاید با شنیدن اسم کز دهی بیشتر از همه چیز یاد کله‌پاچه بیفتید! حق دارید. ولی فقط کله پاچه نیست که کز داده می‌شود. فرش یا قالی دستباف هم پس از اتمام بافت نیاز به کز دهی دارد. پس از بافت قالی دستباف، آن را با شعله‌های آتش کز می‌دهند که بعضی از ریشه‌هایی که پرز شده‌اند، از بین بروند.

قالی شویی آخرین مرحله از مراحل بافت فرش دستباف

آخرین مرحله بافت قالی دستباف ، مرحله شست و شوی قالی است. قالی دستباف باید با موادی شسته شود که خاصیت اسیدی نداشته باشند. مواد اسیدی موجب فرسودگی فرش می‌شوند. پس از شست و شوی قالی، مراحل آب‌گیری و خشک‌شویی برای قالی انجام می‌شود.

تبریک! قالی شما آماده است! الان می‌توانید قالی دستبافی را که ماه‌ها روی آن وقت گذاشته‌اید، مشاهده کنید و از تماشای آن لذت ببرید؛ البته اگر در آن را خوب و با دقت بافته باشید!

نتیجه‌گیری

برای این که بافت قالی را شروع کنید باید از مراحل بافت قالی اطلاع داشته باشید. هر چه اطلاعات بیشتری در مورد این کار یا هر کار دیگری داشته باشید، می‌توانید تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید. اکر تصمیم نهایی خود را برای بافت قالی دستباف گرفته‌اید و به مرحله تهیه نخ و نقشه رسیدید، نخ و نقشه فرش راین را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *